Stoppa monstertrafikplatsen vid Fagrabäck!
Nu när regeringen sagt ja till den överklagade planen på en ny jättestor trafikplats vid Fagrabäck finns all anledning att återpublicera den debattartikel som jag och några till hade i Smålandsposten den 19 mars 2020, med rubriken ”Stoppa trafikplatsen vid Fagrabäck”. Den strider totalt mot såväl de nationella miljömålen som mot Växjö kommuns eget hållbarhetsprogram.
För den som liksom jag tycker det är galet att bygga för ökad trafik och förstöra stora delar av Fyllerydsskogen, när koldioxidutsläppen måste ner mångdubbelt och den biologiska mångfalden stärkas, så finns nu en namninsamling att skriva under på Mitt Skifte.
Den 9 februari på kvällen kommer föreningen Växjö Forum att ha ett offentligt möte där jag kommer att informera om trafikplatsen. Där blir även information om andra aktuella stadsmiljöfrågor, såsom det nya sjukhuset och simhallen. Boka gärna in den kvällen. Mer information kommer.
Här vår debattartikel:
Stoppa trafikplatsen vid Fagrabäck
En ny jättetrafikkarusell vid Fagrabäck är inte förenlig med klimat- och miljömålen. Det är dock inte för sent att tänka om. Följ Trafikverkets egen fyrstegsprincip och tankarna i kommunens förslag till ny översiktsplan.
Transporterna står för 90 procent av koldioxidutsläppen i Växjö kommun. Det framgår av rapporten Miljöstatus i Växjö 2015 och har knappast förändrats på fem år. Nationellt står personbilarna för 60 procent och lastbilarna för 30 procent av utsläppen från inrikes transporter. Det torde inte vara särskilt annorlunda i Växjö.
Ska vi bli klimatneutrala krävs att biltrafiken minskar kraftigt. Att bara byta ut bensin- och dieselfordon mot fossilfria räcker inte. Stålet i bilarna orsakar stora koldioxidutsläpp när det tillverkas. Bilar tar plats, bullrar, river upp hälsoskadliga partiklar och orsakar olyckor. Batteritillverkningen till elbilar är långt ifrån miljövänlig. Då är det galet att bygga ut Fagrabäcks trafikplats.
Kommunen och Trafikverket gjorde år 2015 en åtgärdsvalsstudie för det övergripande vägsystemet i Växjö stad. Där konstateras att Växjö har ”en oproportionellt stor andel biltrafik jämfört med liknande städer” och att potentialen för att förändra detta är god. I kalkylen för vägbygget vid Fagrabäck tas tvärtom en trafikökning på 25–40 procent för given. Är det inte målen som ska styra?
Enligt Trafikverkets egna riktlinjer ska den så kallade fyrstegsprincipen tillämpas för att säkerställa god resurshushållning och hållbar samhällsutveckling. Det första steget, Tänk om, är att överväga åtgärder som kan påverka behovet av transporter och resor samt valet av transportsätt. I det andra steget, Optimera, prövas åtgärder som ger ett mer effektivt utnyttjande av den befintliga infrastrukturen. Först om varken steg ett eller två löser problemen ska man gå vidare till steg tre, Bygg om, och slutligen steg fyra, Bygg nytt.
Fyrstegsprincipen har inte tillämpats för Fagrabäck. Ingen utredning har gjorts om hur trafiken i rusningstid skulle kunna fås att minska så att den nuvarande rondellens kapacitet räcker. Detta är minst sagt anmärkningsvärt.
I det förslag till ny översiktsplan som nyligen var på samråd finns en utvecklingsstrategi som bland annat ska främja ett klimatsmart transportsystem. Enligt strategin ska rena kollektivtrafiklinjer med hög turtäthet eftersträvas. Hållplatserna ”utrustas så att de blir attraktiva pendlarstationer där bytet till kollektiva färdmedel går smidigt”. Här ska finnas ”stöldsäker cykelparkering, bilparkering med laddstolpar, plats för bilpooler och service av olika slag, till exempel varuutlämning”. Sådana pendlarstationer föreslås bland annat vid Risinge, Uråsa och Ingelstad. Även orter utanför Växjö kommun, som Hovmantorp och Tingsryd, bör få en sådan pendlarstation.
Detta är en intressant lösning som bör prövas innan trafikplatsen byggs. Avsätt en bråkdel av de trehundra miljoner, som trafikplatsen beräknas kosta, för ett fullskaleförsök.
Förslaget till översiktsplan innebär också att tidigare planer på utbyggnad av staden österut skjuts på en obestämd framtid. Den trafikökning som detta skulle medföra var ett viktigt argument för en ny trafikplats vid Fagrabäck.
Så, kära beslutsfattare: Var modiga och framsynta. Riv upp beslutet om Fagrabäcks trafikplats. Lägg åtminstone planerna i malpåse till dess seriösa tänk om-alternativ prövats.
Pål Karlsson, f d översiktsplanerare
Järda Blix, arkitekt
Uno Pettersson, Naturskyddsföreningen Växjö
Lena Lillieblad, omställning Växjö
Lars Edqvist, f d kommunpolitiker
Det här är helt fel beslut. Det naturområde som påverkas är unikt och oerhört uppskattat av så många. Min familj åker från Göteborg till Fyllerydsskogen varje sommar för att cykla MTB. Känner till området då jag orienterade där när jag gick på Katedralskolan. Det är mitt favoritställe och föredrar det till och med framför att cykla i fjällen. Jag gråter när jag hör om planerna för den enorma trafikplatsen. Vad är det som spelar roll när vi bara har asfalt kvar. I detta beslut behöver ni tänka om och lyssna på åsikterna som kommer från människorna som blir påverkade och bryr sig om området.
Den här skogen är lungorna i Växjö stad!
Hit kommer jag för att promenera varje dag året runt. Här har jag och mina barn byggt kojor och åkt skidor. Att nagga denna fantastiska skog i kanten är ett fruktansvärt brott. När en stad växer behövs mer – inte mindre natur för människor att vara i. Forskning är samstämmig i att vistelse i natur ökar välmående.
Allt större del av jordens yta är idag asfalterade vägar. För att nå klimatmålen kan vi inte längre ta ner skog. Växjö kommun har ett ansvar! Fylleryd är ett naturreservat – det borde vara självklart att den här skogen skyddas.
Jag såg idag detta om hur Trafikverket hanterar fyrstegsprincipen:
https://carsverige.eu/aktuellt/forbifart-fyrstegsprincipen/