Förslag om bilminimeringsvecka
Föreningarna Tankarnas trädgård och Växjö forum har startat en gemensam temagrupp och samtalscirkel som tar sig an frågan om hur Växjö med omnejd kan ställa om till ett samhälle där alla kan leva gott inom gränserna för vad planeten tål. Hittills har städer och samhällen byggts på privatbilismen. Det måste vi bort ifrån. Den stad där den absoluta merparten av transporterna kan ske till fots, med cykel eller med kollektivtrafik är utan tvekan inte bara den mest klimat- och miljösmarta, utan också den mest hälsosamma, trivsamma och trafiksäkra staden.
Gruppen har till Växjö kommun lämnat in ett förslag till ”bilminimeringsvecka”, som visar på möjligheterna att ställa om till ett betydligt mer hållbart trafiksystemet utan stora investeringar i ny infrastruktur, och på allvar uppmuntra och skapa förutsättningar för människor att förändra sina resvanor.
Kom med i vår grupp. Vi blir väldigt gärna fler som skapar och sprider berättelsen om vart vi vill och hur det kan gå till. Anmäl dig till mejl(at)tankarnastradgardvaxjo.se.
Så här lyder vårt förslag om bilminimeringsvecka.
__________
Förslag om “bilminimeringsvecka” under Earth Week 2023
Ska klimat-, miljö- och folkhälsomålen nås måste biltrafiken minska kraftigt och snabbt. Minst med 8% per år för att klara klimatmålet. Enbart övergång till elbilar är inte tillräckligt. I Åtgärdsvalsstudie. Det övergripande vägsystemet i och kring Växjö – ett långsiktigt förhållningssätt (2015), som Trafikverket och Växjö kommun tagit fram tillsammans, konstateras bland annat att biltrafiken måste minska även om staden växer, att potentialen för att förändra färdmedelsfördelningen är god men kräver stora insatser, och att det bör vara möjligt att kraftigt öka cyklandet. Earth Week är ett lämpligt tillfälle att pröva sätt att minska biltrafiken.
Förslaget nedan är framtaget av en arbetsgrupp för omställning till hållbar samhällsutveckling i Växjö med omnejd som föreningarna Växjö Forum och Tankarnas trädgård startat. Vi föreslår att Växjö kommun i samarbete med Länstrafiken Kronoberg under Earth Week 2023 genomför en ”bilminimeringsvecka”, med målsättningen att minska biltrafiken kraftigt under den veckan, t.ex. med minst 50 procent eller 25 % totalt och 50 % under rusningstid. Ett minimimål skulle kunna vara att eliminera trafikstockningarna.
Vi menar att det nu behövs tydliga exempel som visar på möjligheterna att ställa om trafiksystemet utan stora investeringar i nya fordon och ny infrastruktur. Det gäller att på allvar uppmuntra och skapa förutsättningar för människor att förändra sina resvanor. Att genomföra vårt förslag vid Earth Week är en möjlighet för kommunen att visa allvaret i dagens situation och ge en puff för alla att tänka efter och samtala om att vi alla kan förändra tillsammans.
En sådant fullskaleförsök måste givetvis planeras och förberedas noggrant. Vi medverkar gärna i detta och även, efter förmåga, i genomförandet. Mer konkret tänker vi oss följande:
Under veckan är kollektivtrafiken i och till Växjö gratis och förmodligen utvidgad med fler bussar (tätare trafik) och nya eller ändrade linjesträckningar. Detta kompletteras med provisoriska infartsparkeringar i strategiska lägen i utkanten av staden, där bilisterna kan parkera gratis och byta till buss, lånecykel/elsparkcykel eller minibussar/samåkningsbilar som går direkt till större arbetsplatser eller arbetsområden. De senare transporterna organiseras av företagen själva och förarna är anställda som också ska till jobbet.
I god tid före Earth Week genomförs en omfattande informationskampanj. Helst på ett sätt som når alla boende i Växjö och stadens viktigaste pendlingsomland. Företagen i staden kontaktas i syfte att få dem att medverka, t.ex. genom att tillåta och uppmuntra till mer utspridda arbetstider och hemarbete vissa dagar, och genom att organisera samåkning enligt ovan.
De personer/hushåll som skriver på ett löfte om att inte ta bil till arbetet och för andra vardagliga transporter under Earth Week får någon form av gratifikation, förslagsvis ett periodkort på länstrafiken i hela länet, för att uppmuntra till att även i fortsättningen minimera sitt bilåkande.
Andra tänkbara insatser skulle kunna vara att uppmuntra idrottsföreningar och andra föreningar med barn- och ungdomsaktiviteter att organisera samåkning till träningarna, och att i samarbete med handelns företrädare genomföra försök med klimatsmart och samordnad ”hemkörning” av varor, främst dagligvaror. ”Hemkörning” kan vara antingen ”till dörren” eller till provisoriska utlämningsställen/-boxar i bostadsområdena, inom gångavstånd från bostäderna. Parkeringsytor (och kanske även gaturum) som frigörs kan utnyttjas för olika typer av tillfälliga ”installationer” som illustrerar hur dessa ytor skulle kunna användas i stället för till parkering (miniparker, mötesplatser, byggnader av olika slag, etc).
Givetvis bör utfallet följas upp under veckans gång, och sedan utvärderas. Vi föreslår att en utomstående konsult eller forskningsinstitution gör detta, och även deltar i planeringen.