Fagrabäcks trafikplats – en otidsenlig och galen felsatsning

Nedanstående insändare hade jag och tre andra kamrater i Smålandsposten den 10 december.

Sprid! Dela!

Hur gör vi för att få beslutsfattarna att ta sitt förnuft tillfånga och tänka om? Skriv till oss om det i kommentarsfältet efter artikeln.

Titta också på denna reklamfilm som Trafikverket gjort. Bilden i insändaren är en skärmdump från filmen.

________

Stoppa utbyggnaden av Fagrabäcks trafikplats nu!

Bild över den planerade trafikplatsen vid Fagrabäck, från Trafikverkets film om projektet
(www.trafikverket.se/osterleden-vaxjo).

Medborgare och förtroendevalda!

Har ni förstått hur man kommer att tvingas köra i Fagrabäcks trafikplats? Titta på bilden och ”kör” från Växjö centrum mot Hovmantorp till exempel. Tre rondeller innan man så småningom kommer ut på 25:an. Tre rondeller ska passeras också om man kommer från Tingsrydshållet och ska till Växjö centrum. Denna abnorma trafikapparat ska byggas i en tid när biltrafiken måste minska om klimat- och miljömålen ska kunna nås. Och trots att trafiken i nuvarande rondell flyter fint under 95 procent av veckans timmar.

Beslutet om Fagrabäcks trafikplats bygger på föråldrat och omodernt tänkande. Transporterna står för 90 procent av koldioxidutsläppen i Växjö kommun. Men det handlar inte bara om utsläppen. Elbilar är inte lösningen på klimat- och miljökrisen. Batteritillverkningen är långt ifrån miljövänlig. Även elbilar bullrar (vid en hastighet över 40 km/tim tar däcksljudet över), sliter upp miljö- och hälsoskadliga partiklar (minst hälften av utsläppen av mikroplaster i Sverige kommer från däckslitage) orsakar olyckor och tar plats. På varje bil går det minst fyra parkeringsplatser (vid bostäderna, arbetsplatserna, handelscentra, besöksanläggningar, etc).  I den miljösmarta, hälsosamma och trivsamma staden går och cyklar de flesta, eller åker kollektivt.

Gör som Wales, som stoppat alla stora vägbyggen av hänsyn till klimatet. Gör som Paris som tar bort över 70 procent av stadens gatuparkeringar och ersätter dem med bilfria gator, breddade trottoarer och stadsgator designade för att uppmuntra barn till lek och fysisk aktivitet. Gör som Köpenhamn där 50 procent av invånarna tar cykeln till och från jobbet.

Stoppa utbyggnaden av Fagrabäcks trafikplats nu! Det är inte för sent att vara framsynt, även om ledningar har börjat flyttas. Utred ordentligt hur trafiken kan fås att minska så att nuvarande rondell räcker. Att göra det innebär att genomföra steg 1 i Trafikverkets fyrstegspricip, som ska tillämpas när sådana här vägprojekt planeras. Det har man dock aldrig gjort för Fagrabäcks trafikplats. Steg 1 heter ”Tänk om”. Gör det.

Järda Blix
Pål Karlsson
Lena Lorén
Lars Edqvist

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *