Början på allt – En ny historia om mänskligheten
Den hittills förhärskande historien om mänsklighetens utveckling är grundfalsk och politiskt katastrofal. Historien är inte en linjär utveckling från primitiva jägare och samlare till dagens hierarkiska ”civilisation”. Människans tidiga historia är betydligt mer spretig än så. Modern arkeologi har till exempel funnit att många av de första städerna saknade en härskande överhet. Inga tempel, inga palats. Mycket motvilligt blev vi bofasta jordbrukare. Det tog många tusen år. ”Jordbruksrevolutionen” som skulle ägt rum för 10 000 år sedan, och som skulle varit förutsättningen för uppkomsten av både överhet och städer är en myt.
Vi människor har i skapandet av vår historia varit nyfikna, experimenterande, fantasifulla och socialt kreativa – ända från begynnelsen. Vi har prövat en lång rad samhälls- och livsformer. Hierarkiska slavsamhällen har existerat parallellt och i direkt kontakt med extremt jämlika samhällen som medvetet tog avstånd från slaveri.
Hur kunde vi då köra fast i en enda utvecklingsbana och samhällsform, där dominans, ojämlikhet, ofrihet och våld normaliserats? Det verkar som om vi förlorat förmågan att föreställa oss och iscensätta andra former av social existens. Kan vi lära oss något av denna nya historia och åter börja använda vår nyfikenhet, fantasi och kreativitet för att pröva oss fram till en mer frihetlig och jämlik samhällsordning?
Om detta handlar den bästsäljande boken Början på allt – En ny historia om mänskligheten, av antropologen David Graeber och arkeologen David Wengrow (Volante förlag). En bok som enligt förlagets webbsida ”i grunden förändrar vår förståelse för människans historia – och samtidigt presenterar visionära idéer om frihet och framtidens samhällen”.
Om detta tänker vi samtala på Tankarnas trädgårds söndagskafé den 19 november. Pål Karlsson inleder då med sin version av bokens innehåll och budskap.
Söndag 19 november, kl 15-17
Disponentvillan, Kungsgatan 29 C, Växjö
I samarbete med Hofs lifs
En nyttig kritik av Graeber & Wengrow finns på https://notevenpast.org/a-false-dawn/:
”The second unexplored problem is that of the coordination of economic activity in complex – and nowadays, global organizations. The goods moved today are now vital inputs of farming or luxuries become necessities, like smartphones, tea or cocoa. They include vital production inputs. The channels of commerce – undersea cables, harbors, communications satellites, airports, highways, pipelines – have been constructed through decades with vast expenditures of money and labor. Graeber and Wengrow do not value this physical infrastructure nor prize the social systems that created it. For them an always available open exit is the essential part of freedom. That choice – open to be made singly or en masse at any time – would preclude the building of any durable infrastructure. No big ships or costly harbors or railroads; no Congolese mines for cobalt or Chinese factories making millions of smartphones. No large scale transfers of food, whether as aid or trade. Kandiaronk supposedly declared that adopting his free and simple way of life would merely cause the death of “nobles, merchants and priests.” Today, many others would also die on the streets, including maybe university professors too”
Alltså: Graeber & Wengrow är typiska amerikanska libertarianer som ser individuell flykt – ”exit” – som det stora alternativet. Knappast vad vi behöver.